* اما علت این که در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته، این است که میل به خود نمایى و خودآرایى مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب‏ها و دل‏ها مرد شکار است و زن شکارچى، همچنان که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچى. میل زن به خود آرایى از حس شکارچى‏گرى او ناشى مى‏شود. در هیچ جاى دنیا سابقه ندارد که مردان لباس‏هاى بدن نما و آرایش‏هاى تحریک کننده به کار برند. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود مى‏خواهد دلبرى کند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسیر سازد. بنابراین انحراف تبرّج و برهنگى، از انحراف‏هاى مخصوص زنان است و دستور پوشش هم براى آنان مقرر گردیده است». به عبارت دیگر: جاذبه و کشش جنسى و زیبایى خاص زنانه و تحریک پذیرى جنس مردانه، یکى از علت‏هاى این حکم است. توصیه و دستور الهى به پوشش و حجاب براى زنان، در واقع براى آگاهى دادن به گوهر ارزشمند در وجود زنان است که باید از آن مراقبت شده و حفظ شود و به تاراج نرود. این کاملاً معقول است که هر چیزى ارزشمندتر باشد، مراقبت و محافظت بیشترى را مى‏طلبد تا از دست راهزنان در امان باشد

» بر مردان واجب نيست اعضاي بدن خود را غير از عورتين بپوشانند. اما مردان از جهت اخلاقي تمام بدن خود را در معابر مي پوشانند. آيا آنها به خاطر رعايت اين حكم اخلاقي، در خانه و اجتماعي آزادي خود را از دست داده اند؟ بايد از رسانه هاي تبليغاتي و جنجالي غرب سؤال كرد: چرا اگر در كشورهاي شما، مردان با لباسهاي زير از خانه بيرون بيايند مجازات مي شوند ولي حضور زنان برهنه در معابر عمومي منعي ندارد؟  

» راسل يكى از مادى گرايان در اين زمينه مى گويد: «اگر عكسهاى منافى عفت در سطح جامعه پخش شود؛ مردم پس از مدتى نگاه كردن به اين عكسها از آنها زده مى شوند. زنان نيز اگر مدتى در معرض ديد باشند؛ رغبت مردان به مرور زمان نسبت به آنها كم خواهد شد.» در پاسخ بايد گفت: غريزه شهوانى به گونه اى است كه هر چه انسان آن را سركوب كند، ضعيف تر مى شود. بر عكس اگر رها و آزاد شود شعله ورتر مى شود. بر خلاف نظر راسل اگر به يك عكس بى توجه شود؛ دوباره به عكس ديگرى علاقه مند مى شود. اگر از معاشقه كردن با زنى زده شود با زن ديگرى ارتباط برقرار مى كند ...

 

* استاد مطهري در كتاب مساله حجاب، ابتدا اصل حجاب را مطرح كرده اند و پس از آن با توجه به مقتضيات فرهنگي و عرف جامعه پوشش را قابل تغيير و انعطاف پذير دانسته اند

وقتي صحبت از حجاب ميشود، نا خودآگاه همه نظرها به سمت "چادر" كه پارچه ايي است معمولاً سنگين و سياه رنگ، جلب ميشود و اين زمان است كه جبهه گيريها آغاز و حجاب زير سوال ميرود و گاهي حتي دين نيز زير سوال ميرود و به محدوديت نمايي و خفگان متهم ميشود ؟!

في الواقع تعريف دين اسلام از حجاب "چادر" است؟

» دكتر شريعتي در باب مقوله حجاب و "چادر" نظر بجايي را مطرح كرده اند كه : " اصل حجاب اسلامي بعنوان يك قانون فقهي يك اصلي است كه هر انسان آگاه و روشني برايش منطقي قابل پذيرش است. اما امروز اين سنت و اين اصل اسلامي چنان مخلوط شده كه در ذهن همه بصورت دو كلمه مترادف ( حجاب – چادر ) در آمده است و آنوقت روشنفكر به عنوان حمله به چادر، به حجاب حمله ميكند! و متقابلاً متعصبين بعنوان دفاع از حجاب، متاسفانه از چادر فقط دفاع ميكنند و هر شكل ديگري را نفي ميكنند و بشدت منكر ميشوند."

چادر در يك شكل خاص، يك سنت اجتماعي براي قوم خاص است.

در واقع در بحث حجاب ما نبايد سطحي بنگيريم و اصل انعطاف پذيري و تجدد دين را به فراموشي بسپاريم. چه بسيار دختران و زناني كه در جامعه با حجابي معقول و قابل پسند اسلام، زندگي ميكنند

كاش متوليان دين امروز ما ميدانستند با اظهار نظرهاي سطحي و كوبنده و متعصبانه از وضعيت فرهنگي جامعه، چه ضربات مهلكي بر تن دين وارد ميكنند